Uitgerekend? Probeer deze ademhalingstechniek voor (en tijdens) de bevalling

Jennifer Cnops

Week 40. Je geduld is op, de weegschaal heeft het begeven en die duizenden berichtjes per dag om te vragen of je al bevallen bent bevorderen je humeur ook niet echt. Wil je je laatste dagen toch zo (relatief) rustig mogelijk doorbrengen? Probeer dan af en toe de golden thread breath.

Wanneer je lichaam stress ondervindt, geeft dat aanleiding tot de fight or flight response: je lichaam produceert adrenaline waardoor je hartslag en ademhaling versnellen en je je hyper bewust wordt van je omgeving. Adrenaline gaat ook de werking van oxytocine, het hormoon dat nodig is om het proces van de bevalling te starten, blokkeren. Zo verhindert het je lichaam om zich voor te bereiden op de geboorte.

Je ademhaling is dan de sleutel tot ontspanning. Korte, oppervlakkige ademhaling kan de stress-respons in de hand werken, terwijl een lange diepe ademhaling deze tegenwerkt en net een gevoel van kalmte kan opwekken. Je kan je lichaam dus misleiden om kalm te worden.

EUHM, HOE DAN?

De golden thread breath is een ademhalingstechniek die in yoga en meditatie gebruikt wordt om tot rust te komen. Deze techniek gebruikt een zeer lange uitadem-fase en heeft daardoor een kalmerend effect op het parasympatisch zenuwstelsel: je lichaam en geest ontspannen. De techniek kan zo de paniek of de stress uit een moeilijke situatie halen en is bijgevolg best wel handig, wanneer het lastig wordt om je nog te ontspannen.

P.S.: Onthoud deze ademhalingstechniek voor tijdens de bevalling, want hoe beter je rustig en ontspannen kan blijven, hoe sneller de arbeid vooruit zal gaan en je die magische 10 centimeter ontsluiting zal bereiken.

GEBRUIK DEZE TECHNIEK OM (NA ELKE WEE) DE ONTSPANNING WEER OP TE ZOEKEN:

  1. Leg één hand op je buik en één op de borst.
  2. Adem in door je neus – in dit deel moet je je ademhaling niet controleren. Bij het inademen adem je via je buik. Dat wil zeggen dat je je buik (en dus niet je borstkas) bol maakt tijdens de inademing. Je borstkas beweegt niet.
  3. Voor het uitademen pers je je lippen wat op elkaar net alsof je gaat fluiten. Blaas heel zacht en gecontroleerd uit, alsof er een gouden draadje vanuit je mond ontspint.
  4. Terwijl je adem je lippen verlaat, visualiseer je de fijne gouden draad die gedragen wordt door je adem.
  5. Probeer zo lang mogelijk uit te ademen. Tijdens het uitademen keert je buik terug
  6. Herhaal.

Jennifer Cnops is doctor in de bio-ingenieurswetenschappen, perinataal voedingsdeskundige en personal trainer voor zwangere vrouwen en pas bevallen moeders. Ze is auteur van ‘Ik weet dus ik eet’ en ‘Fit en gezond tijdens en na je zwangerschap’. In dat laatste boek bundelt Jennifer aangepaste (en haalbare!) sportoefeningen en lekkere, gezonde recepten om je lichaam fit te houden tijdens de zwangerschap en het herstel na de bevalling te bevorderen.

Scroll To Top