We need to talk about perineum massage

Elke Notebaert

Ja, het is een beetje een ongewone plek en neen, je bent vast niet helemaal vertrouwd met dàt soort massagetechnieken. Maar regelmatige massage van het perineum (jawel, dat is het stukje huid tussen de vagina en aarsopening) aan het einde van trimester drie verkleint de kans dat je tijdens de bevalling geknipt moet worden. Dus ja: waarom niet, eigenlijk?

DRIE REDENEN OM HET EENS TE PROBEREN:

  1. Prenatale perineum massage maakt het weefsel van het perineum soepeler. Dat betekent dat het stukje huid beter mee kan geven tijdens de bevalling. En dus ook dat het risico op een knip of scheur verkleint.
  2. De massage bereidt je voor op het ‘rekkingsgevoel’ dat ontstaat bij de geboorte van het hoofdje van de baby. Op het moment suprême zal je dat gevoel dan ook a) herkennen (dat stelt gerust) en b) beter verdragen. Daardoor zal je minder snel in paniek raken.
  3. Het litteken van een eerdere knip of scheur wordt versoepeld door de massage.

FIRST THINGS FIRSTt

  • Start op tijd. Zo rond de 34e zwangerschapsweek kan je het perineum dagelijks masseren.
  • Gebruik een neutrale olie
  • Zorg dat je ontspannen bent. Een warm bad vlak voor je eraan begint kan helpen: warmte stimuleert de doorbloeding van het perineum en verzacht de weefsels.
  • Eerst nog even naar het toilet: start altijd met een lege blaas.
  • Nagels goed kort knippen (want: auw) en handen wassen (je wil geen infecties). Zet tijdens het masseren ook niet te veel druk op de uitgang van de urinebuis. Ook zo voorkom je infectie.

OKÉ, AAN DE SLAG. MAAR HOE DAN?

  • Wrijf je duimen in met voldoende olie en plaats ze vaginaal.
  • Klaar om te stretchen? Verschuif je duimen (met een licht neerwaartse druk) in de richting van de aars. Zo wordt het perineum en de vagina wat opgerekt. Open je duimen een beetje (als ze eerst op ‘6 uur’ stonden, dan verplaats je ze nu naar ‘5 uur’ en ‘7 uur’).
  • Oké, goed bezig. Blijf nu stevig (maar voorzichtig!) rekken tot je een licht branderig, tintelend of stekend gevoel krijgt. Geen paniek, dat is de bedoeling. Hou de druk aan tot het onderaan allemaal een beetje gevoelloos wordt en het tintelen afneemt. Dat duurt meestal een tweetal minuten.
  • Hé-hé. Ontspan even en herhaal de massage dan nog een keer.
  • Daarna masseer je gedurende 3 à 4 minuten langzaam en zacht de onderste helft van je vagina en perineum met duim en wijsvinger. Klaar!

Niet helemaal duidelijk hoé die perineum massage nu precies in z’n werk gaat? Elke schoof de awkwardness even aan de kant, nam er een demonstratievagina bij en toont je hoe het moet.

Scroll To Top