Pijnlijke onderkant na de bevalling: deze trucjes van de vroedvrouw helpen

Ook na de bevalling kan je onderkant nog wel even pijnlijk blijven. Zowel voor- als achteraan (yup). Behalve jezelf daar mentaal op voorbereiden: wat kan je nog doen om de postnatale pijn een beetje te verlichten? En wat is nu net een minder slim plan? Tips van de vroedvrouw!

3 x 7

Trucje nummer één? Rust. Neem echt even tijd in bed, knus met je baby en ver weg van de wereld. Een gezegde waarvan ik zo ontzettend fan ben: “7 dagen in het bed, 7 dagen op het bed, 7 dagen rond het bed”. Dat zijn er samen al 21. Terwijl mama’s bij ons vaak na drie dagen volop rondlopen. Druk in de weer met het huishouden en de andere kinderen, trap op, trap af. Beeld je eens in wat dat met je onderkant doet. En wat rusten voor diezelfde onderkant zou kunnen doen.

MET EEN KUSSEN ONDER JE POEP

Zelfs al ben je niet geknipt, gescheurd, gehecht… dan nog hou je een beurs gevoel over aan de bevalling. En wanneer je dan ook nog eens veel rechtstaat, zakt het vocht dat je tijdens de zwangerschap verzamelde, precies naar die plek die het net hard te verduren kreeg. Auw. Rusten, dus: liefst met je poep een beetje hoger dan je benen (stop bijvoorbeeld een kussen onder je poep), dan kan het opgestapelde vocht wat wegzakken. Aaaah, beter!

EERST IJS, DAN WARMTE

Zowel voor een pijnlijke knip, een beurs gevoel als voor aambeien geldt: de eerste 24 uur helpt ijs om te ontzwellen. Daarna heeft het geen zin meer, en zal het net contraproductief werken. Na 24 uur wissel je de koude kompressen dus in voor warme: warmte verbetert de doorbloeding en bevordert zo het genezingsproces. Haal dat kersenpitkussentje al maar boven!

SPOELEN NA ELK TOILETBEZOEK

Zolang je bloedverlies hebt, spoel je met lauwwarm water na elk toiletbezoek. Dat kan met een drinkbus met sportdop, of met een ‘postnatale sproeier’. Zo hou je alles mooi schoon. En ja, dat doe je ook als je geen knip of scheurtje hebt. Na een bevalling heb je sowieso microwondjes, en die hou je maar beter goed proper.

WASSEN MET HERSTELLENDE WASGEL

Schuurt of prikt je onderkant? Ik raad altijd aan om te wassen met een herstellende, kalmerende wasgel, zoals Cicaplast Lavant B5 van La Roche-Posay.

HET JUISTE MAANDVERBAND

Na de eerste dagen met het ultradikke kraamverband (dat ook wel handig is, want: yay, een kussentje om op te zitten!), kan je overstappen op wat dunnere verbanden. Gebruik dan zeker maandverband met een katoenen laagje (bijvoorbeeld van Saforelle), om irritaties te voorkomen. Kies ook voor zacht, katoenen ondergoed, geen synthetische slipjes die schuren. Niets dan fijne, zachte stofjes nu, in de buurt van je onderste regionen.

NEEM JE PIJNSTILLERS SYSTEMATISCH

Heb je de eerste dagen veel last, neem dan op geregelde tijdstippen pijnstilling. Vraag een schema aan je vroedvrouw. Wacht je tot de pijn weer in alle hevigheid doorbreekt, dan duurt het veel langer eer de pijnstiller zijn werk kan doen. En dan moet jij langer afzien, terwijl dat helemaal niet nodig was.

*** Lees ook: Kinderpsychiater Binu Singh: “Pasgeboren baby’s en hun mama’s zijn eigenlijk niet gemaakt voor al dat kraambezoek” ***

NEEM EEN ZITBAD

Vul een klein bodempje met lauwwarm water en ga er met je billen in zitten. Het water reinigt en verzacht. Om extra te verzachten kan je eventueel wat Kamillosan toevoegen. Dat is een vloeistof op basis van kamille-olie die verzacht, helpt bij jeukt en een antiseptische werking heeft. Je vindt het bij de apotheek. Blijf niet te lang zitten in je zitbad, tien minuutjes max. Te lang badderen, zorgt voor ‘verweking’ en dat is niet optimaal voor je genezingsproces. Mik op drie zitbadjes van tien minuten per dag.

ZIT RECHT OP JE ONDERKANT

Het lijkt wat tegennatuurlijk, maar ga zo recht als mogelijk op de pijnlijke zone zitten. Probeer niet te veel schuin te zitten, dan kunnen de wondrandjes wat van elkaar schuiven. En dat is niet ideaal voor de wondheling.

DE DRAADJES ERUIT

Last van een trekkend, prikkend, snijdend of schurend gevoel bij de wonde? Dat kunnen de draadjes zijn. Ook oplosbare hechtingen kunnen er, een kleine week na de bevalling, uitgehaald worden. Vraag even of je vroedvrouw ernaar kan kijken. Ze kan de draadjes verwijderen en dat geeft vaak instant (en véél) comfort.

HET EI

Lijkt het alsof er een ‘ei’ uit je onderkant bungelt? Het zwaartegevoel dat je ervaart is het resultaat van een overbelaste bekkenbodem. Neem (horizontale) rust en maak altijd een afspraak met je postnatale kine voor je postnataal herstel, niet enkel wanneer je last hebt van urineverlies.

AAMBEIEN

Eerst en vooral: probeer je stoelgang goed zacht te houden. Eet voldoende vezels en drink genoeg water. Elke ochtend een groene kiwi doet ook wonderen voor een ‘vlotte transit’. Daarnaast zorg je voor een goede toilethouding: ga mooi rechtop zitten, met een klein bankje – type: opstapje voor je tandenpoetsende peuter – onder je voeten. Reinig de aambeien goed na het toiletbezoek: dat kan met zachte tissues en wat liniment. Ook zinkzalf (van je baby, tegen de luieruitslag) verzacht. Volstaat dat niet, vraag dan sowieso raad aan een zorgverlener. Dit is een te vervelend kwaaltje om mee te blijven zitten.  Aambeien komen heel vaak voor na een bevalling. Voor jou voelt het misschien wat vervelend, maar vroedvrouwen zien niets anders dan pas bevallen onderkanten. Niks gênants aan!

Scroll To Top