Pittige binnenblijfdag? Probeer hartcoherentie

Annick Van den Nest

RED DE MEUBELEN (ZO SNEL MOGELIJK)

Voel je een stress-situatie opkomen? Probeer ze niet te laten escaleren en doe een poging om jezelf even tot rust te brengen. Bekijk het als een dominoparcours. Grijp je in wanneer er nog maar een paar blokjes gevallen zijn, dan kan je de boel nog redden. Wacht je te lang, dan niet. Dan wordt je lichaam zodanig overspoeld door stresshormonen, dat je in een crisissituatie terechtkomt. Die kan je vermijden door te leren voelen wanneer je gestresseerd raakt, je even af te zonderen, en coherent te ademen. Door je ademhaling te controleren kan jij je volledige stresssysteem namelijk heel snel tot rust brengen.

HOE?

Je kan jezelf een ademhalingsritme aanleren dat afgestemd is op hartcoherentie.

Even technisch: je lichaam verkeert in een toestand van relaxatie wanneer je hartritme en je ademhaling volledig op elkaar afgestemd zijn. Die toestand kan je oproepen. Om uit die stress te geraken, kan je je lichaam via je ademhaling het signaal geven: ik adem coherent, ik word weer zen.

COHERENT LEREN ADEMEN IN 3 STAPPEN

Stap 1. Noteer drie keer per dag, gedurende drie minuten hoe je ademt. Teken, gewoon met papier en stylo, de golven van je ademhaling als een curve. In. Uit. In. Uit. Na drie minuten tel je het aantal pieken. Als je niet coherent ademt, is de kans groot dat je er ongeveer vijftien à achttien hebt verzameld. Dat is te hoog.

Stap 2. Installeer een ademhalings-app (ik gebruik RespiroGuide). Die leert je om die frequentie van pakweg achttien, naar beneden te halen. Twaalf is – beetje afhankelijk van je lichaamsgrootte – gemiddeld gezien een ademhaling die je op een rustige manier bezig laat zijn met een activiteit. Wil je je zenuwstelsel helemaal tot rust brengen, dan train je naar een ademhalingsfrequentie van ongeveer 6 per minuut. Oefen met de app. Die geeft je, ook met een curve, aan wanneer je in- en uit moet ademen. Oefen dat af en toe, zodat je het wat gewoon wordt.

Stap 3. In een stress-situatie zonder je je af en probeer je je lichaam tot rust te brengen door coherent te ademen. Gebruik op dat moment de app om je te begeleiden.

Annick Van den Nest is klinisch psycholoog en psychotraumatoloog, gespecialiseerd in ernstige stressklachten, van trauma tot burn-out. www.apeiron.be

Scroll To Top