Urineverlies is niet ‘normaal’ (maar het is ook niet je eigen schuld)

Ik weet dat het mijn eigen schuld is… maar soms plas ik in mijn broek’. Hedwig Neels, kinesitherapeut en bekkenbodemspecialist (UAntwerpen/UZA) ziet dagelijks hoe vrouwen zich schamen. Omdat ze urine verliezen, maar daar nog eens bovenop: omdat ze dénken dat ze dat urineverlies zelf veroorzaakt hebben. “En dat is dus totaal onterecht”, zegt Hedwig fel. Met haar online platform thepelvicfloor.be en haar recent verschenen ‘Het Bekkenbodemboek’ wil ze dan ook dringend meer kennis over de bekkenbodem aan de – euhm – vrouw brengen. “Want hoe meer vrouwen weten over hun bekkenbodem, hoe beter én sneller we hen kunnen helpen. Zo kunnen we ernstige problemen voorkomen.” Daarom: 5 dingen die Hedwig je écht wel wil vertellen over je bekkenbodem.

1. Je mag gerust toegeven dat je totaal niet weet hoe een bekkenbodem werkt

Je bent namelijk écht niet de enige. ‘Hoe functioneert de bekkenbodem?’ is dan ook geen vraag die je googelt op een doordeweekse dinsdag. Zolang je bekkenbodem prima functioneert, is er namelijk weinig aanleiding voor anatomisch researchwerk.

Maar – en daar durft Hedwig op te wedden – die bekkenbodem is evenmin een onderwerp dat ooit heel uitgebreid in de les biologie of seksuele opvoeding werd besproken. Zelfs in de opleidingen tot vroedvrouw, sportcoach of yogateacher komt dit zo ontzettend belangrijke deel van het vrouwelijke lichaam blijkbaar nauwelijks aan bod. Huh? Hoe kàn dat?

Hedwig Neels: “Aan die vraag heb ik een volledig doctoraat gewijd (lacht). Maar in het kort: de bekkenbodem is een ontzettend complex stukje lichaam. Z’n anatomie en werking heb je niet op één-twee-drie begrepen. Laat staan uitgelegd (nvdr: onderaan dit artikel legt Hedwig het wél voor je uit, in een korte video). En daarnaast heeft de bekkenbodem ook te maken met én plassen, én stoelgang én seks. Dat is meteen 3 op 3 punten voor taboes.”

“Maar toch is kennis over je bekkenbodem belangrijk. Voor elke vrouw die meer info wil, schreef ik dan ook ‘Het Bekkenbodemboek’ en richtte ik Thepelvicfloor.be op.”

2. Blijf alsjeblief (!) niet met je klachten zitten

Zelfs wetenschappelijk onderzoek naar de bekkenbodem staat nog niet heel erg ver. Omdat er blijkbaar zo veel meer taboe rust op een bekkenbodemspier, dan op een arm- of beenspier. Maar ook doordat klachten vroeger gewoon niet gerapporteerd werden, uit schaamte. Hedwig: “Vrouwen zochten geen hulp voor problemen als urineverlies of verzakkingen. Pas toen ze erover gingen praten met hun arts, kwam het onderwerp op de onderzoeksagenda.”

We zien nu dat er eindelijk meer aandacht komt voor de bekkenbodem. En daar is elke vrouw, jong en oud, bij gebaat. Maar we weten ook dat vrouwen héél snel denken: “dat zal er wel bij horen, zeker?”. En dan zien we hen waarschijnlijk pas op latere leeftijd bij ons binnenwandelen voor een consultatie. Met een veel ernstiger probleem.”

“Daarom een warme oproep. Blijf niet met urineverlies of bekkenbodemproblemen rondlopen. Maak een afspraak met een bekkenbodemtherapeut of -kine. Ook als je net bent bevallen en geen klachten ervaart. Voorkomen is beter dan genezen. Beter vroeg dan laat. En beter laat dan nooit. Als het over de bekkenbodem gaat, is het àllemaal waar.”

We moeten weg van dat (door reclamespotjes ingeprente) idee dat een inlegkruisje je favoriete accessoire is als je eens wil niezen.

— Hedwig Neels, bekkenbodemspecialist (UA/UZA)

3. Urine verliezen is niet ‘normaal’

Bekkenbodemproblemen komen héél vaak voor. Meestal duiken ze voor het eerst op wanneer de bekkenbodem ernstig onder druk komt te staan. Tijdens de zwangerschap, bijvoorbeeld. Zo verliest 1 op 2 zwangere vrouwen soms urine en heeft 1 op 3 ook urineverlies na de bevalling.

Alleen is er een belangrijke nuance: het is niet omdat urineverlies door bekkenbodemproblemen veel voorkomt, dat het ook ook ‘normaal’ is. Urineverlies is een teken dat je bekkenbodem dringend aandacht nodig heeft. En dat signaal mag je niet negeren.

Hedwig wil daarom graag een paar contraproductieve gedachten de wereld uit. Zoals het door reclamespotjes ingeprente idee dat, zodra je een kind hebt gekregen, een inlegkruisje je favoriete accessoire is. “Lekker sporten, vrolijk niezen, een avond clichéwijntjes drinken met de vriendinnen? Yay, je inlegkruisje in en je bent er weer klaar voor”. Het is een boodschap die Hedwig boos maakt: “Blijven we zwijgen, of blijven we denken dat urineverlies normaal is, dan zullen veel te weinig jonge vrouwen hulp gaan zoeken.”

4. Na de bevalling heeft ook 1 vrouw op 8 last van stoelgangsverlies

De bekkenbodem is er niet alleen om je te helpen je plas op te houden en los te laten. Hij heeft diezelfde sluitende en openende functie ook voor stoelgang en windjes. En urineverlies is dan misschien wel het vaakst besproken bekkenbodemprobleem, het is lang niet het enige.

Hedwig: “Stoelgangsverlies, ongelukjes met stoelgang, windjes niet meer kunnen ophouden: daar zit een enorm taboe rond. Veel van mijn patiënten met die klachten, durven hun eigen partner er niet over in te lichten. Soms gaan ze zelfs nooit meer naar de winkel. Ik weet dat het lastig is om hierover te praten, maar zoek hulp. Want je kàn geholpen worden.”

5. Bekkenbodemproblemen zijn niet ‘je eigen schuld’

Dat is helaas wel wat veel vrouwen denken. Dat ze te weinig ‘geoefend’ hebben, en bijgevolg hun bekkenbodemprobleem zelf hebben veroorzaakt. Hedwig: “Dat schuldgevoel moet eruit, want het helpt niemand. Natuurlijk hebben bekkenbodemspieroefeningen hun nut en zijn ze heel belangrijk. Elke vrouw is gebaat bij spierversterkende oefeningen.

Maar daarnaast bestaan er nog een heleboel risicofactoren en levensfases die een invloed kunnen hebben op de werking van je bekkenbodem. En waar je zelf eigenlijk helemaal niets aan kan doen.

Naast het spierweefsel (dat je dus kan trainen), bestaat een bekkenbodem ook uit passieve ophangsystemen met vliezen en ligamenten, uit zenuwen en bloedvaten… En die kan dus niét ‘trainen’. Blijf niet met je klachten zitten omdat je denkt dat je ze zelf hebt veroorzaakt. Voor elk probleem, hoe complex ook, kunnen we samen op zoek naar een oplossing.”

WIN!

Meer weten over je bekkenbodem? Wij mogen 3 exemplaren van Hedwigs superinformatieve (en toch vlotte!) ‘Het Bekkenbodemboek’ weggeven. Check onze Motel Mama Insta voor meer info.

Het Bekkenbodemboek. Alles dat je als vrouw over je bekkenbodem wil weten, door Hedwig Neels (PHD). Uitgegeven bij Uitgeverij Lannoo, 21,99 euro.

Neem zeker ook een kijkje op Hedwigs platform www.thepelvicfloor.be en volg The Pelvic Floor op Instagram.

Maar: hoé functioneert die bekkenbodem dan? Hedwig legt het uit in deze video
Scroll To Top