Zelfzorg in tijden van corona. Sorry, maar… hoe dan?

Julie De Laet

Je definitie van zelfzorg voor corona beperkte zich al tot ‘rustig douchen met tijd voor een haarmaskertje’. Maar op dit moment raak je niet verder dan met fancy zeep je handen wassen. Twintig keer per dag, dat wel. Maar net nu, meer dan ooit, is het écht belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Het beste nieuws? Er zijn geen regels rond zelfzorg. Het gaat erom dat je iets doet voor jezelf en alleen jezelf. Even zonder inspiratie? Mamacoach & yogateacher Julie De Laet heeft een lijstje voor je.

HET LOCKDOWN-KWARTIERTJE

Spreek met je partner af dat jullie elke dag, allebei, even tijd alleen krijgen. Al is het maar een kwartier. Het is iets én het laadt je op. Een duidelijke regel (die vooral de kroost even ingepeperd moet krijgen): tijdens dat ene kwartier mag je écht niet gestoord worden. Echt Echt Niet. Hé-hé. Die vijftien minuten nemen ze je alvast niet meer af!

GA IN BAD

Met extra schuim. Magazine erbij. Misschien een wijntje. Misschien een koekje. Misschien het hele pak. Het ziet ernaar uit dat bikini season wordt uitgesteld, dus doe er je voordeel mee.

QUARANTINI-TIJD!

Plan een virtuele apéro met je vriendinnen via de houseparty app. Zo kan je zagen over je man en kinderen en de lockdown. Neem er een quarantini bij (een martini die je alleen drinkt, indeed). De houseparty app is je nieuwe stamcafé. En het is er altijd happy hour.

MEDITEER

Meditatie was altijd al een goed idee. Nu is het een must. Want als het al druk is in je huis, is het in je hoofd waarschijnlijk nog drukker. Een dagelijks meditatiemoment zorgt voor rust en balans. En het verhoogt ook je focus en concentratie. Die kan je wel gebruiken als je mails moet beantwoorden met een krijsende peuter op je schoot.

Lees ook: Luisteren en meedoen: meditatie voor (m/d)ummies

DANCE IT OUT

Je mag van Maggie nog afspreken met één vriendin. Doe een looprondje (wel afstand houden!) in je favoriete park. Of kies een online workout-sessie. Er zijn massa’s studio’s die nu online gaan. Zet je favoriete muziek op en dance it out. Wat je doet maakt eigenlijk niet uit, zolang je maar beweegt.

KIJK VOORUIT

Maak een moodboard voor een toekomstig project waar je héél veel zin in hebt. De herinrichting van de living (je zoekt een exitstrategie voor de Duplo), de rebranding van je site, je nieuwe lentegarderobe… Laat je inspireren. Virtueel kan dat op Pinterest. In real life werkt scheuren uit een magazine nog steeds prima.

… OF ACHTERUIT

Haal de doos met oude foto’s boven. Dat jaren-negentig-kapsel was fout, maar de feestjes fantastisch, want je mocht dichter dan anderhalve meter bij elkaar staan en met meer zijn dan twee.

WRITE IT OFF

Start een dankbaarheidsjournal waarin je elke avond drie dingen noteert waarvoor je dankbaar bent. Zoals dat kwartiertje me-time en die dikke knuffel van je dochter. Je geluksgevoel stijgt meteen en bovendien is het bewezen dat je ook beter slaapt als dankbaarheid een vast onderdeel is van je avondroutine.

EEN BEETJE AARDEN

De kans is klein dat je dezer dagen nog schoenen draagt. Prima. Ga op je blote voeten buiten in het gras lopen, liefst meteen ’s ochtends. Je kan zo letterlijk aarden en de chaos in je hoofd ebt wat weg.

SAVOUREREN

Ik verdacht mijn coach ervan dat ze dit woord had verzonnen, maar het bestaat dus echt. Hier komt het op neer: even gaan zitten en genieten van wat je die dag al bereikt hebt. Zoals: je bent erin geslaagd je haar te wassen. Bravo. Tijd voor een savoureer-moment.

Julie De Laet is mamacoach, yogateacher en mama van twee jonge dochters – Emilia (5) en Chloé (2). www.yogabyjulz.com

Scroll To Top