Zwanger aan je thuiswerk-bureau? Daarom wil je écht wel een bal

Oempf. De laatste loodjes wegen niet alleen het zwaarst. De laatste loodjes zitten eigenlijk ook danig in de weg. Zeker wanneer je zélf nog best vaak aan je bureau hoort te zitten. Hoe zit je dan nog (een béétje) gemakkelijk? Pre- en postnatale kine én (zwangerschaps)pilates instructor Rosanne Van Herck haalt er een bal én een verzameling handige tips bij.

BUREAUSTOEL BUITEN, ZITBAL BINNEN

Misschien voel(de) je enige schroom om op de werkvloer te komen aanrollen met een XL-skippy-bal. Wel, dan is dat thuiswerken best mooi meegenomen. Vervang je bureau/keukenstoel dan ook vandaag nog door een zitbal. Zo ongeveer je hele lijf zal je daar dankbaar voor zijn.

Beloofd: ook wanneer je bijna bent uitgerekend, is het nog steeds de moeite om een zitbal in huis te halen. Een zitbal is nu niet alleen superdankbaar om tenminste nog een beetje comfort te vinden tijdens het (thuis)werken. Hij komt ook ontzettend van pas tijdens het opvangen van de weeën. Zelfs wanneer je kindje geboren is, doet zo’n bal nog dienst tijdens je postnatale (kine)oefeningen.

ZET JE VOETEN MOOI BREED

Hoogzwanger op een bal zitten met gekruiste benen, voelt al zodanig aan als een professionele circustruc, dat je je er vermoedelijk niet gauw aan waagt. Maar voor alle zekerheid: ga dus niet met de benen gekruist zitten. Dat is sowieso geen goeie houding voor je bekken tijdens de zwangerschap (ook niet wanneer je nog maar een paar weken zwanger bent). Maar zeker tijdens die laatste weken wil je dus niet smal en gesloten, maar net heel breed en open gaan zitten.

Er bestaan elegantere zithoudingen, akkoord. Maar behalve de office dog is er vermoedelijk toch niemand die je (onder tafel) ziet. Zit je op een bal, dan zit je dus liefst met de benen wijd. Door die brede zithouding zorg je voor voldoende ruimte in je bekken. En die ruimte is dan weer nodig opdat de baby mooi zou kunnen indalen.

NIET DOORZAKKEN

Ook doorgezakt zitten, doe je aan het einde van de zwangerschap beter niet meer (te veel). Het kan de indaling bemoeilijken én je onderrug raakt zo overbelast. Ook hier weer reclame voor de zitbal: waar je op een stoel gemakkelijker doorzakt, bevordert de bal net een comfy houding waarbij je zelfs wat naar voren hangt (en je buik dus ook fijner gepositioneerd zit).

BEWEEG TUSSENDOOR

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Doet het dat te weinig, dan kan het ons een signaal sturen. En dat signaal voelt als: ‘ongemak’. Denk jij dus: ‘meh, ik zit écht effe niet zo lekker’, dan wil je lichaam je dus overduidelijk vertellen dat het tijd is om even te bewegen. Ook wanneer je aan de computer werkt.

Opnieuw punten voor de zitbal: een zitbal is namelijk niet zo statisch als een stoel, hij doet je vanzelf bewegen vanuit je bekken (je kan er ineens ook je bekkenbodemoefeningen op doen) en daarnaast houdt ie ook nog je diepe buikspieren actief. Je nek en rug hou je blij door ze voldoende te blijven bewegen doorheen de dag.

REGELMATIG RECHTSTAAN
De ideale houding, trouwens, bestaat helemaal niet. Het is vooral belangrijk om voldoende te veranderen van houding én om geregeld te bewegen. Sta af en toe eens op en strek je benen. Nog een tip: heb je een toilet in huis waarvoor je een trap op of af moet? Plan je wc-bezoek dan voortaan daar. Zo bouw je weer wat extra beweging in.

BLIJVEN ADEMEN

Zit je in een videomeeting, ben je even niet zelf aan het woord en heb je een zzzzz-momentje? Maak er een gewoonte van om dan je diepe ademhaling wat te oefenen. Adem in door de neus, maak je buik bol, en blaas vervolgens rustig uit via de mond. Vooruit, herhaal dit maar een paar keer. Zo komt je lichaam (én ook stramme nekspieren) weer tot rust. 

NEEM EEN 5 MINUTE BREAK AAN JE BUREAU

Geen tijd voor een work-out? Last van je nek of rug? Of wil je gewoon even alles losmaken? Neem dan gewoon een kleine werkpauze. Ik bedacht een laatste-loodjes-oefening die je gewoon vlotjes aan je thuiswerkbureau kan doen.


(Wil je de onderstaande oefening graag al doen, zonder bal? Het kan ook prima vanop je bureaustoel.)

*** Rosanne Van Herck is (pre- en postnataal) kinesist en (zwangerschaps)pilates instructor in haar praktijk Flowcare. Wil je graag nog wat relaxen op de mat met Rosanne? Op haar online platflorm Flowfit biedt ze een heleboel online lessen zwangerschapspilates aan, waarmee je je veranderende lichaam soepel houdt en je geest in balans. Op Flowfit vind je aangepaste lessen voor elke fase van de zwangerschap. Je volgt (en pauzeert) de lessen op jouw tempo, en beweegt verantwoord onder de professionele begeleiding van perinataal kinesiste en certified pilates mat docente Rosanne.

Scroll To Top