Het befaamde zwangerschapskussen: hoe gebruik je het? En wat kan je er allemaal mee doen?

Elke Notebaert
zwangerschapskussen

Aaaah! De grote zwangerschapsworst! Die heb je misschien al (of nog) in huis. Maar: hoe gebruik je dat gigantische kussen nu eigenlijk tijdens de zwangerschap? En wat kan je er allemaal mee doen? Ik merk in mijn praktijk dat veel aanstaande mama’s eigenlijk niet zo goed weten wat ze nu met een zwangerschapskussen aan moeten (en dat het ding dan maar in een hele grote vergeethoek belandt). Terwijl: als je weet hoe je het kan inzetten is zo’n kussen echt wel handig. Mijn vroedvrouwentips!

KIES EEN KUSSEN MET BOLLETJESVULLING

Je hebt ‘echte’ kussen-kussens, maar ook zwangerschapskussens die gevuld zijn met hele kleine bolletjes. Kussens uit die laatste categorie zijn handig, omdat je zo’n bolletjeskussen veel gemakkelijker kan modelleren naar je lichaam. En supermodelleerbaar, dat is precies wat een zwangerschapskussen hoort te zijn: zo kan je het in veel houdingen gebruiken.

HOLA, ZO HARD ZEG

Een nieuw bolletjeskussen is vaak erg hard en ‘vol’. Het kan dus best zijn dat jij het in eerste instantie enorm oncomfortabel vindt om met zo’n hard kussen te slapen. Maar: geef het een kans. Door herhaaldelijk gebruik worden de bolletjes wat platter, en wordt het kussen ook een pak beter te modelleren én dus comfortabeler. Door het kussen al te gebruiken tijdens de zwangerschap breng je het dus in topvorm tegen het moment dat de baby er is, en je het als voedingskussen kan gebruiken.

Anderzijds: hou er rekening mee dat een worstenkussen bij zwangerschap nummer drie al érg veel van z’n pluimen – euhm – bolletjes is verloren. Misschien is het dan tijd voor een nieuw exemplaar. De kussens van Doomoo blijven – vind ik – het best in model, maar die van Babylonia liggen ook lekker.

KOOP EEN PAAR ZACHTE HOEZEN

Gewoon: je slaapt elke nacht met dat ding, én je gebruikt het ook overdag. De hoes gaat dus best af en toe eens in de was. Tip voor tijdens het shoppen: niet élke hoes past op elk type kussen.

OM RECHTOP TE ZITTEN IN DE ZETEL

Leg het kussen in een U-vorm en installeer je ‘in het midden van de u’. Het kussen ondersteunt je onderrug, zodat je goed rechtop zit. Vooral na 34 weken zwangerschap is het belangrijk om niet langer onderuitgezakt in de zetel te hangen. Ga jij dan te vaak een achteroverliggende houding aannemen, dan volgt je baby’tje je voorbeeld: hij gaat net zoals jij liggen, en nestelt zich zo in een ‘achterste plaatsing’. Beter bekend als: ‘de baby gaat sterrenkijken’. En dat wil je liever vermijden, want bevallen van een sterrenkijker is pittiger en duurt langer. Mooi rechtop zitten, dus!

OM EEN THUISWERK-STATION TE BOUWEN IN DE ZETEL

Twee van die zwangerschapskussens in huis? Stop er één achter je rug, zodat je mooi rechtop zit, en leg het andere over je schoot. Je laptop kan erbovenop: zo heb je weer een extra zwangere-thuiswerk-houding om aan je repertoire toe te voegen.

OM JE TE HELPEN BIJ KLEERMAKERSZIT

In kleermakerszit geraken tijdens de zwangerschap kan lastig zijn. Maar het doet wel écht deugd om je bekken goed te openen. Enter: het zwangerschapskussen. Leg het kussen opnieuw in een u-vorm achter je en ga in het midden op het kussen zitten. Zo zit je poep wat hoger en kunnen je benen gemakkelijker openvallen. Aaah, dat doet deugd!

OM MET JE ANDERE KIDDO(S) OP DE GROND TE KUNNEN SPELEN

Met de Duplo spelen op de vloer? Er zijn comfortabelere dingen om te doen tijdens je zwangerschap. Maar aan de andere kant: die leuke speelmomenten wil je natuurlijk ook niet maandenlang moeten missen. Hup, worstenkussen erbij!

Installeer je in kleermakerszit op de grond (zoals hierboven), ga op je knieën zitten of maak van het kussen een ‘poefje’. Dat kan je heel gemakkelijk door de worst in een rondje te leggen en er een hoes voor het verschoonkussen over te trekken.

OM LAGE RUGPIJN WAT TE VERLICHTEN

Als zwangere krijg je een natuurlijke holling van de rug, en dat kan voor lage rugpijn zorgen. Door het zwangerschapskussen tijdens het zitten wat onder je poep te stoppen, neem je automatisch een zithouding met een rechtere rug aan. En dat geeft dan weer wat verlichting bij ruglast.

OM HET BEKKEN ’S NACHTS TE ONDERSTEUNEN

Onder invloed van je zwangerschapshormonen worden de ligamenten van het bekken wat soepeler en dat kan voor bekkenpijn zorgen. Last van? Dan is het fijn om ’s nachts met het zwangerschapskussen tussen je knieën te slapen. Zo blijven beide benen evenwijdig en blijft het bekken mooi symmetrisch. Probeer het eens: het voelt écht heel fijn. Ben je nogal een draaier, ‘s nachts, dan kan je ook een kleiner ‘worstje’ kopen, om tussen de knieën te leggen. Dat laat zich wat vlotter ‘meedraaien’.


OM JE BUIK TE ONDERSTEUNEN
Nog een plek die wat extra steun verdient tijdens de nacht: je groter wordende buik. Maak een van de uiteindes van de ‘worst’ wat platter en stop onder je buik. Zo wordt je buik ondersteund (je brengt hem wat hoger en meer naar het midden, in de plaats van hem gewoon onder invloed van de zwaartekracht op de matras te laten rusten). De ligamenten waaraan de baarmoeder ophangt worden zo minder uitgerokken en dat kan o.a. helpen bij je postnataal herstel én als je veel last hebt van bandenpijn. De rest van je worst kan je – zoals hierboven – tussen de knieën stoppen.

OM EEN BEETJE SCHUIN TE ‘RUGSLAPEN’

Ben jij een echte rugslaper? Dan merkte je misschien al dat rugslapen met een dikke buik niet zo comfortabel is. Het kan ook leiden tot het vena cava superior-syndroom. Dat klinkt enger dan het is: wanneer jij – met je zwangere tonnetje – op je rug ligt, kan er een belangrijk bloedvat, de vena cava dus, platgedrukt worden. Je ervaart dan duizeligheid en er stroomt ook wat minder zuurstofrijk bloed naar je baby. Nu: wanneer jij en de baby daar last van ondervinden, word je er vanzelf wel wakker van (dus: niét panikeren als je ‘s nachts af en toe eens naar je rug draait. Het is dus niet nodig om een tennisbal in je pyjama te naaien om rugslapen te verhinderen :)).

Kan je niet op je rug, maar ook niet op je zij slapen? Het zwangerschapskussen kan je wél wat helpen om toch comfortabel te liggen. Stop het kussen aan één zijde wat onder je rug en schouders. Zo lig je toch een béétje gekanteld, en dat is al voldoende om zo’n ‘vena cava’ te voorkomen en toch een béétje het gevoel van rugslapen te evenaren. 

OM DE WEEËN OP TE VANGEN 

Het is handig om je zwangerschapskussen mee te nemen naar de kraamkliniek: om borstvoeding te geven, als je dat zou willen. Maar ook tijdens het opvangen van de weeën komt het kussen van pas. Weeën opvangen op handen en knieën? Er komt een fase in de arbeid waarin die houding natuurlijk en goed voelt. Maar: zo op de harde vloer op je knieën zitten, dat is toch ook niet je dat. Je zwangerschapskussen kan dan voor extra comfort zorgen.

OM TE VOEDEN
Heb je helemaal niéts aan het kussen gehad tijdens je zwangerschap? Niet erg: tijdens je kraamtijd komt het sowieso van pas – of je nu borstvoeding geeft of niet. Daarover maken we binnenkort zéker nog een artikel. Maar: jouw vroedvrouw heeft vast ook al superveel handig advies voor je. Vraag haar of ze je even wil uitleggen wat je allemaal met een zwangerschapskussen kan doen, eens de baby er is!

Zo gebruiken jullie het worstenkussen ook nog:

“Hier wordt hij gebruikt als de dochter mee in het grote bed ligt. Dan ben ik zeker dat ik geen voeten in mijn rug geduwd krijg 😆” – Siem

“Het werd en wordt hier voor vanalles gebruikt: mee slapen tijdens zwangerschap, voeden, om achter de net-zittende-baby’s te installeren… Nu leggen we het kussen in bed als barrière als ik of lief uit bed zijn en de kleine man nog slaapt (tussen ons in dus), kwestie van te zorgen dat hij er niet zomaar uitrolt.” – Nien

“Nu gebruik ik zo’n groot kussen nog als ruggensteun voor de nachtvoedingen: ofwel halfzittend tegen hangen, ofwel achter de rug bij voeding in zijlig (en het kussen blijft dan gewoon liggen om verder te slapen ☺️)” – Hanneke

“Zwanger van ons tweede kindje en ik gebruik hem nu vooral als verhoogje voor onder mijn kussen tegen maagzuur-oprispingen 😅🙈” – Laurien

“Als ”zitnestje” door er een hoes voor het verzorgingskussen over te doen.” – Heleen

“Als mini baby’s moeilijk slapend kunnen neergelegd worden (en dat wel even nodig is) dan kan je proberen het als een U rond hem te leggen met de open kant aan het hoofdje en de beentjes op het kussen (poepje tegen het kussen, beentjes open en geplooid) Zo hebben ze een beetje de gezellige draagzakhouding” – Aline

#NOTSPONSORED GEWOON HEEL ENTHOUSIAST

Doorklik-linkje of vermelding van een merk? Dat is #notsponsored, gewoon heel enthousiast.
Op het domein van Motel Mama hangen geen reclameborden. Dat is niet per ongeluk zo. We kozen voor een ander model: de gratis journalistiek op Motel Mama wordt dus niet mogelijk gemaakt door advertentie-inkomsten, maar wel door jullie, de motelgasten. Dankzij jullie aankopen in onze gift shop kan ons motel blijven draaien. Duizend keer dank daarvoor!

Scroll To Top